Hoe het moreel van uw teams (opnieuw) stimuleren na COVID?


images/hoe-het-moreel-van-uw-teams-opnieuw-stimuleren-na-covid.jpg

September 30, 2022

Lockdowns, avondklok, thuiswerken… zoveel verplichtingen die het aansturen van teams in bedrijven bijzonder complex maken. De afdelingen HR en Interne Communicatie zijn voortdurend op zoek naar oplossingen om de band tussen de medewerkers te behouden en hun verbondenheid met het bedrijf te versterken. Daarom biedt Bedrijfspoule nu aan om de krachten met deze spelers te bundelen door hen zijn innovatieve en verbindende concept aan te bieden: de organisatie van een 100% online voorspellingswedstrijd voor de grootste sportevenementen. En met het WK op het puntje van zijn neus, kunnen medewerkers brainstormen en hun weddenschappen lanceren… Een eenvoudig en ingenieus idee om meer plezier te geven aan het leven in het bedrijf.

David Bellaiche, wie ben jij?

Een grote voetbalfan sinds ik 6 jaar oud was. Elke twee jaar heb ik naar aanleiding van grote voetbalcompetities altijd voorspellingscompetities georganiseerd met mijn vrienden en collega’s. Zoals velen zijn we begonnen met het beroemde Excel-bestand, dat ik van editie naar editie heb veranderd om uiteindelijk de competitie 100% online te maken in 2014 voor het WK. Elke keer keken we reikhalzend uit naar de competitie, voor wat het betekent in sportieve termen, maar vooral voor de voorspellingscompetitie tussen ons. In ieder geval wisten we dat deze maand gevuld zou worden met gelach en geplaag tussen ons. Ik werkte in human resources en dacht dat dit model volledig reproduceerbaar was voor het hele bedrijf.

Dus begonnen we in 2016 met mijn partners Rony Msika en Vincent Daubry, met het idee om een voorspellingswedstrijd te ontwikkelen waarmee bedrijven zouden kunnen spreken op deze grote evenementen, via een privé, 100% aanpasbaar platform. Dit platform is meertalig en vooral toegankelijk voor alle medewerkers, of je nou een voetbalfan bent of niet.

Bedrijgspoule, wat is het? En wat betekent het in cijfers?

Bedrijfspoule werd in 2016 opgericht met als doel sportvoorspellingswedstrijden tussen collega’s in bedrijven te democratiseren en er een ultravriendelijke activiteit van te maken die een goed gevoel binnen het bedrijf veroorzaakt! We hebben meer dan 15 grote competities gedekt, in 4 verschillende sporten (voetbal, tennis, rugby en handbal). De weddenschap is momenteel aan het winnen sinds meer dan 500 bedrijven, waaronder de helft van de leden van de AEX, zich bij Bedrijfspoule hebben aangesloten met hun teams. In totaal hebben enkele tienduizenden Nederlandse werknemers op Bedrijfspoule voorspeld, of ze nu telewerken of uitgezonden worden naar verschillende agentschappen, kantoren, dochterondernemingen, franchises of in het veld.

Dit vertegenwoordigt miljoenen ingevoerde voorspellingen en de onthulling van de nieuwe beste voorspeller die maar liefst 31 correcte scores (!) optekende over de 64 wedstrijden van het laatste Europees kampioenschap voetbal. Je hebt in 2016 een revolutie teweeggebracht in online teambuilding door deze sportvoorspellingen te lanceren tussen collega’s in het bedrijfsleven.

Heeft de gezondheidscrisis die we doormaken een impact gehad op uw bedrijf? Hoe heb je jezelf vernieuwd?

“Inderdaad, niemand had de gezondheidscrisis kunnen voorspellen die we doormaken. Vanaf de aankondiging van de eerste lockdown begrepen we dat de Euro zou worden uitgesteld tot 2021. We moesten al onze oorspronkelijke doelstellingen opgeven. Tijdens deze lockdown ontwikkelden we Café Quiz, een online bijeenkomst waarmee alle medewerkers samen kunnen deelnemen aan een algemene kenniswedstrijd zoals op de set van 1 tegen 100, maar dan op afstand. Het succes overtrof onze verwachtingen. De directies waren blij dat we hen een originele, kwalitatieve en verbindende activiteit aanboden in zo’n bijzondere context waar niemand op voorbereid was. Dit jaar, met de terugkeer van het WK, concentreren we al onze inspanningen op Bedrijfspoule, aangezien we te maken hebben met een steeds grotere vraag dan normaal, omdat het niet alleen een eenheid vormt, maar ook een grootschalige operatie is die voldoet aan de gezondheidsnormen.”

Vandaag bied je Bedrijfspoule aan HR-afdelingen om het teammoreel te stimuleren. Vertel ons meer!

De Covid-crisis heeft verbrijzeld wat het leven van een bedrijf fundamenteel heeft gemaakt: gedeelde emoties. Niemand had recht op zijn verrassingsverjaardag op het werk georganiseerd door zijn collega’s. Hoe tevreden zijn met een virtuele aankomst- of vertrekborrel?

Een jaar lang lijkt het dagelijks leven voor een groot deel van het vermogen op “Werk, Sport, Slaap”. Managers zijn niet per se voorbereid om teams die vanuit huis werken aan te sturen. Iedereen moest zich heel snel aanpassen. Aan de andere kant bleven veel arbeiders aan het front om hun klanten te bedienen. Het is belangrijk om ze te bedanken en te belonen. Het jaar was helaas slecht in zakelijke evenementen. Werknemers werden bestolen van eindejaarsfeesten, borrels, kerstdiners, enz. Het WK, dat over enkele weken wordt gehouden, is een niet te missen gelegenheid om de sociale banden in het bedrijf te herstellen.

We zijn ervan overtuigd dat zo’n operatie meer dan een maand lang een goed humeur in het bedrijf (opnieuw) zal brengen en sterke emoties zal veroorzaken tussen werknemers.

Waarom is het tegenwoordig belangrijk om het moreel van de werknemers op te krikken? Heb je verontrustende HR-feedback gehad? Hebben bedrijven u verteld over een achteruitgang in teamprestaties?

Onze 2 typische klantenkringen, namelijk de HR-afdelingen en die van Interne Communicatie, vermelden beide de noodzaak om terug te keren naar het normale bedrijfsleven.

De meeste gesprekken in de gangen, bij de koffieautomaat, in de lift, in de kantine (…) verdampten van de ene op de andere dag. Dit alles leidt tot complexe situaties: een nieuw aangenomen medewerker die nooit de kans heeft gehad om zijn collega’s te leren kennen, twee medewerkers die voor de crisis close waren en nauwelijks meer praten en een medewerker die al 20 jaar bij het bedrijf werkte, maar die zijn pensioen niet kon vieren… Het is duidelijk dat veel van onze klanten een productiviteitsdaling vrezen als de situatie aanhoudt. In dit stadium spraken ze niet over een daling van de werknemers, maar eerder over andere economische moeilijkheden die vertragingen en dus extra kosten veroorzaakten.

Moet het zakenleven volgens u vandaag niet opnieuw worden uitgevonden?

Het is zichzelf al aan het heruitvinden! Het is duidelijk dat deze crisis ons veel lessen heeft geleerd, die tientallen jaren zouden hebben gekost om te accepteren. Dit is misschien wel een van de weinige positieve punten van deze crisis; het is een formidabele versneller geweest in de transformatie van bedrijven naar nieuwe communicatiemethoden. Tegenwoordig weet elke werknemer ter wereld hoe hij een videocalltool of zelfs online projectbeheer moet gebruiken.

In deze context hebben veel bedrijven zich gerealiseerd dat het samenbrengen van alle werknemers 100% van de tijd op kantoor een onmogelijkheid is, niet alleen vanuit economisch oogpunt, maar ook in termen van teamproductiviteit. We zullen daarom de invoering van nieuwe tools zien die ons in staat zullen stellen om op een volledig digitale manier om te zetten wat we aan het doen waren in het bedrijfsleven. En in dit landschap hebben we helemaal onze plek.

Uw 100% online voorspellingsprogramma zal dus de komende weken op het WK kunnen vertrouwen. Is dit een goed verkoopargument met HRD’s?

10 miljoen Nederlanders zullen deze wedstrijd volgen. Het wordt gratis uitgezonden op nationale zenders. Een HR-manager kan er dus 100% zeker van zijn dat een groot deel van zijn medewerkers geïnteresseerd zal zijn in de concurrentie. Spreken op dit evenement, dat bovendien draait om een ludieke animatie, is daarom helemaal relevant, zeker in de huidige context.

We hebben een animatie ontworpen die alle medewerkers van het bedrijf aanspreekt, of ze nu voetbalfans zijn of niet. Iedereen heeft een kans! Bovendien vragen veel werknemers hun echtgenoot, kinderen, familieleden om advies voordat ze hun voorspellingen invoeren. Deze teambuilding gaat verder dan de professionele kring en omvat indirect ook de persoonlijke sfeer, en ontwikkelt een gevoel van trots om te werken voor een bedrijf dat geeft om het moreel van zijn werknemers door hun dagelijks leven leuker te maken.

Als een bedrijf bij u langskomt, wat zijn dan de specificaties voor beide partijen?

We hebben een uitsluitend B2B-positionering. We weten dat de tijd van onze klanten kostbaar is, daarom is er een “Bedrijfspoule-coach” voor elke klant om hun ervaring soepeler te laten verlopen. We voorzien ze van alles wat ze nodig hebben (platform op maat, communicatieapparaat klaar om te verzenden, animatiekits, enz.) zodat de operatie een groot succes wordt in het bedrijf. Bovendien zijn we best trots om te zien dat Bedrijfspoule interne mobilisatierecords heeft behaald met een gemiddelde participatiegraad van 81% onder onze klanten.

En nu ?

We zullen Bedrijfspoule blijven verbeteren en andere 100% online producten ontwikkelen die het mogelijk maken om het zakelijke leven van werknemers te animeren door middel van leuke, verbindende en boeiende spellen. En voor bedrijven die Bedrijfspoule voor het WK willen opzetten, vult u het onderstaande formulier in. Tot ziens!